رفتن به محتوای اصلی
x

نکات قابل توجه قبل از راه اندازی شبکه های مجازی اجتماعی

نکات قابل توجه قبل از راه اندازی شبکه های مجازی  اجتماعی

امروزه نقش شبکه های اجتماعی به عنوان رسانه ای در راستای ارتباط لحظه ای با کاربران و همچنین دریافت نقطه نظرات آن ها و همفکری‌ها و فعالیت‌های گروهی یا اصلاح روندهای معیوب ، بسیار پررنگ و کلیدی شده است.

برخلاف روش های رایج سنتی، مشکلاتی که شبکه های اجتماعی با خود به همراه آورده اند تنوع و اهمیت بیش تری پیدا کرده است که می توان به چند مورد آن اشاره کرد :

  • سرعت انتشار مطالب
  • ارتباط 24 ساعته و 7 روز هفته
  • اشتیاق به داشتن حضور دو طرفه در مقابل ارتباطات یک طرفه

موارد مطرح شده ذیل با این دیدگاه نوشته شده که بتواند مورد استفاده  تمامی بخش های دانشگاه اعم از دانشکده ها ، پژوهشکده ها ، آزمایشگاه ها ، اساتید و بخش های مختلف اداری دانشگاه قرار گیرد و نکاتی را در خصوص شبکه های اجتماعی متذکر شود.

این متن به صورت پیوسته به روز رسانی می گردد تا با توجه به پیشرفت تکنولوژی و بروز موارد جدید بتواند راهکارهای مرتبط را در اختیار علاقه مندان قرار دهد.

  1. برنامه ریزی

پیش از اقدام به راه اندازی یک شبکه اجتماعی موارد زیر را در نظر داشته باشید :

  1. چه قصد و نیتی دارید ؟

هر قصد و نیتی که از راه اندازی این شبکه اجتماعی دارید به صورت کامل و واضح مشخص کنید. شبکه های اجتماعی یک کانال ارتباطی نوین برای ارائه محتواهای شما هستند پس از آن ها عاقلانه و با برنامه استفاده کنید.

  1. افراد مخاطب شما چه کسانی هستند ؟

مشخص کنید که چه افرادی در اهداف اصلی این شبکه ارتباطی شما هستند و قبل از ایجاد یک شبکه ارتباطی جدید به فکر استحکام شبکه های ارتباطی قبلی خود باشید. گوش کردن ، درگیر شدن و واکنش نشان دادن نیاز به تمرکز دارد. شبکه اجتماعی به معنای یک پل ارتباطی دو طرفه است پس تلاش کنید به اشتباه به یک کانال یک طرفه تبدیل نشود.

  1. مخاطبین شما به دنبال چه مطالبی هستند ؟ آیا مخاطبین شما به دنبال مطالب علمی هستند؟ بررسی ها نشان می دهد که اطلاع رسانی در حوزه رویدادهای دانشگاه یکی از بخش های مهم و مورد نیاز کاربران می‌باشد که اطلاع رسانی در این حوزه می تواند جذابیت خوبی را برای شبکه اجتماعی شما فراهم کند. البته مراقب باشید که اطلاعات درست منتقل شود.
  2. آیا به اندازه کافی محتوا دارید ؟

شبکه اجتماعی شما به صورت غیر مستقیم بر روی دانشکده شما و همچنین کل دانشگاه تاثیر گذار خواهد بود. بررسی کنید که موارد زیر را در نظر داشته باشید :

  1. ایجاد یا اصلاح محتوای با کیفیت به صورت دوره ای ( ایجاد ترافیک بیش تر روی وب سایت شما)
  2. ارسال پست های جذاب و واکنش دار به صورت روزانه
  3. بررسی و پاسخگویی مداوم

به یاد داشته باشید که شبکه اجتماعی محتوای شما را بیان می کنند و آن ها را ایجاد نمی کنند !

  1. آیا شما زمان کافی جهت انطباق با شبکه های اجتماعی را دارا می باشید ؟

قوانین و روندهای کار ممکن است هر زمانی از طریق ارائه دهندگان این سرویس ها تغییر یابند.

  1. آیا شبکه های اجتماعی دیگری در دانشگاه هستند که با افراد مد نظر شما ارتباط داشته باشند ؟

استفاده از سایر بسترهای موجود در دانشگاه جهت اطلاع رسانی به افراد ممکن است از ایجاد یک شبکه ارتباطی جدید سریع تر و به صرفه تر باشد.

  1. موارد اجرایی
  1. یک هدف و استراتژی مشخص کنید در غیر این صورت شما در تاریکی شلیک خواهید کرد.
  2. مخاطبان خود را درگیر کنید. پست هایی ارسال کنید که مخاطبان شما را به هیجان آورده و مشتاق به اشتراک گذاری آن ها شوند. این کار نه تنها موجب می شود که برای دسترسی به محتواهای بیش تر بازگردند بلکه باعث می گردد مخاطبان بیش تری هم به سمت شما جذب شوند.( بر اساس الگوریتم های استفاده شده در شبکه های اجتماعی )
  3. به یاد داشته باشید که هرچه کمتر بهتر ! وحی منزل نیست که از تمامی شبکه‌های اجتماعی رایج استفاده کنید. یکی یا دو تا از آن ها را که بیش تر با نیازهای شما منطبق هستند انتخاب کنید و قبل از استفاده از شبکه های دیگر بر روی آن ها متمرکز شوید.
  4. برای هر شبکه اجتماعی برنامه ریزی کنید. شبکه های اجتماعی مختلف نیاز به برنامه ریزی و تمرکز متفاوت و محتواهای مختلفی جهت انتشار دارند.
  5. نتایج خود را بررسی کنید و در صورت نیاز روش های خود را اصلاح کنید. هر چند وقت یکبار نظر سنجی برگزار کرده یا از مخاطبین خود به صورت حضوری و مجازی درخواست کنید نظرات خود را ارسال کنند.
  6. در صورت نیاز می توانید دانشجویان مرتبط را نیز در روند ارائه اطلاعات دخیل نمایید. دانشجویان همکار شما درباره اطلاعاتی که سایر مخاطبان دانشجو به دنبال آن هستند اطلاعات دقیق تری دارند.
  7. به افراد مرتبط ارجاع دهید. اگر مواردی در شبکه های اجتماعی شما مطرح شد که از پاسخ آن ها مطمئن نیستید به جای پاسخگویی، لینک وب سایت ها یا افراد مرتبط که اطلاع دارند را ذکر نمایید.
  8. قبل از ارسال پست یا پاسخ دادن دوباره فکر کنید. در هنگام ارسال مطلب حتما شرایط دانشگاه و قوانین آن و همچنین بازخورد های مختلف مطالب خود را در نظر بگیرید.
  9. قوانین کپی رایت را رعایت نمایید. از نظر اخلاقی شایسته است که در هنگام نشر یک مطلب یا درج عکس و فیلم حق صاحب اصلی فایل را رعایت کرده و با ذکر نام آن ها مطالب را منتشر نمایید.
  10. حمایت کنید. از سایر مسئولین شبکه های اجتماعی دانشگاه حمایت کنید و مطالب مرتبط یکدیگر را منتشر نمایید و به افزایش سطح رضایت کاربران شبکه های اجتماعی دانشگاه کمک کنید.
  11. برند سازی کنید. با استفاده از نام و نشان و آدرس های دانشگاه در پست های خود کمک کنید تا مطالب منتشر شده در فضای وب به برند دانشگاه کمک کند و قطره ای از دریای دانشگاه باشید (:
  12. اطلاعات خود را به روز کنید. سعی کنید به صورت هفتگی از اخبار شبکه های مجازی و اجتماعی مطلع باشید و در خواندن مطالبی که به شما کمک می کند پست های بهتری ارسال کنید تردید به خود راه ندهید.
  1. توصیه های امنیتی
  1. از رمز عبور خود محافظت کنید. یکی از بهترین راه های حفاظت از رمز عبور تغییر دادن آن به صورت دوره ای می باشد و همزمان با این کار ایمیل های خود را هم بررسی کنید تا در صورت فراموشی رمز عبور مطمئن باشید که قادر به بازیابی رمزهای عبور خود خواهید بود.
  2. مراقب لینک های ارسال شده در صفحات مجازی باشید. ممکن است عنوان لینک موجه باشد ولی به سایت هایی خارج از دانشگاه هدایت شود که موجب بروز خسارت مادی و معنوی برای شما شوند. حتما آدرس لینک را در مرورگر خود بررسی نمایید.
  3. به روز رسانی کنید. کلیه دستگاه های خود از جمله تلفن همراه و تبلت را به روز رسانی کنید. از وجود آنتی ویروس مطمئن و دیواره های آتش بر روی سیستم های خود اطمینان حاصل کنید.
  4. برای مواقع ضروری نقشه ای داشته باشید. مثلا در هنگامی که شبکه اجتماعی شما از دسترس خارج خواهد شد یک پل ارتباطی مجزا داشته باشید.

 

به یاد داشته باشید که  اطمینان به سختی به دست می آید

 ولی بسیار آسان از دست می رود.

هوشیار باشید !

 

جدول 1 : تاریخچه سند

نسخه

ویرایش

تاریخ

توضیحات

01

سيد امين حسيني

11/7/95

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارتقاء امنیت وب با وف ایرانی